Det er faktisk lite som skal til altså!

Nå som hverdagen er tilbake for fult, hoper opp unnskyldningene for at man ikke får trent, bevisst eller ikke. Man må jobber overtid, man er sliten, har ikke tid pga barna, husarbeid må gjøres først, har ikke råd til å trene på et treningssenter?. I perioder (som ved nyttår når man bestemmer seg om å bli sprekere, og når bikinisesongen nærmer seg og man kjenner på de ekstra kiloene) er motivasjonen stor for å trene, men så dabber motivasjonen når tidsklemmen og dørstokkmilen blir for stor, og treningen blir nedprioritert. Når motivasjonen er stor går dessverre også mange for hardt ut med 5 treningsøkter, og bruker kruttet opp for fort. Uansett hva årsaken er så blir fysisk aktivitet og trening nedprioritert.

Fysisk aktivitet og effekter, plakat justert

Å være fysisk aktiv og trene har mange helsebringende effekter, som at det kan forebygge en rekke sykdommer som livsstilsykdommer og muskel- og skjelettplager, gir økt velvære, og styrker kroppen. Med noen simple grep blir det litt enklere å få til trening i hverdagen :) 

PT Jessica?s tips:

  • Planlegg! Sett deg ned med kalenderen din og se når du har tid til å trene. Det er enklere å få til trening når du har oversikt over hele uken, enn å se an fra dag til dag når du kan få trent. Et annet lurt tips er å planlegge og skrive ned treningsøktene i en treningsdagbok, da har du en plan for hva du skal trene når du drar på trening.
  • Tilrettelegg! Bruk noen minutter før du legger deg til å pakke treningsbag?n. Da slipper du å stresse med det på morgenen (og kanskje glemme skift eller drikkeflaske).
  • Gjør en avtale! Allier deg med en treningspartner, og gjør avtaler for felles trening. Har man gjort en avtale, er det vanskeligere å skippe treningen.
  • Gjør det til en sosial greie! All trening må ikke være målbevisst og foregå på et treningssenter. Like god helseeffekt har faktisk en gåtur! Ta med en venn, partner eller barn og gå tur. Da får man pratet og vært sammen samtidig som man er fysisk aktiv. Å være ute og leke med barna kan faktisk være like slitsomt som en spinningtime, men betraktelig morsommere!

Det er viktig å påpeke at man må ikke drive med målbevisst trening for å oppnå helsebringende effekter. Man får fort et inntrykk i sosiale medier at den eneste treningen som teller er hard styrketrening eller lange kondisjonsøkter, og annet er for «pinglete».

Fysisk aktivitet handler først og fremst om hverdagslige aktiviteter som å gå til og fra jobb, ta trappen i stedet for heisen, hagearbeid og lignende. Hver bevegelse teller! Kanskje du kan gå av en bussholdeplass før og gå den siste biten hjem? Eller parkere lenger unna inngangen til butikken?

Helsedirektoratet anbefaler minimum 150 minutter i uken med moderat aktivitet for å få helsegevinst og forebygge en rekke helseplager og livsstilssykdommer, Disse 150 minuttene kan du dele opp med daglig aktivitet på 30 minutter over 5 dager, og de 30 minuttene kan du dele opp i 3 bolker på 10 minutter. Eller så kan du heller trappe opp intensiteten fra moderat til høy, og da holder det med 75 minutter. Det høres jo ganske så overkommelig ut, ikke sant? Statistikk viser at kun 1 av 3 voksne (32%) oppfyller anbefalingen!

Om det er vanskelig å øke aktivitetsnivået, kan man heller fokusere på å redusere stillesittende tid. Det kan man gjøre ved å alltid stå og gå når man prater i telefonen. Et annet tiltak kan være å sette på en alarm på mobilen som ringer hver time om at nå er det tid for å bevege på deg. Reis deg opp av stolen, ta deg en liten beinstrekk eller små armbevegelser, det alene gir allerede økt muskelaktivitet og gi fysiologiske effekter sammenlignet med det å sitte stille!

Avslutningsvis vil jeg påpeke at det spiller ingen rolle hvilken aktivitetsform du driver med ? det viktigste er at du gjør noe du liker og gjør det regelmessig!

Xoxo PT Jess <3

Innlegg orginalt postet på www.teampt.no/blogg

#trening #treningskunnskap #treningsglede #treningsmotivasjon #fysiskaktivitet #aktiv #aktivhverdag #fysiskaktivihverdagen #pt #personligtrener #ptjessica #teamptaskim

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ptjessica

ptjessica

27, Eidsberg

Hei og velkommen til min blogg! Jeg heter Jessica, er 27 år og bor i Mysen. Jeg er utdannet PT gjennom NIAK, og jobber nå på TEAM PT i Askim. Høsten 2015 begynner på Norges Helsehøyskole i Oslo for å ta en bachelor i Fysisk Aktivitet og Ernæring. Jeg blogger om trening, mat, hverdagen som student på NHCK og som PT. Er du interessert eller lurer på noe? Kontakt meg på epost: jessica@teampt.no

Kategorier

Arkiv

hits