hits

Hva skjer i kroppen når du spiser for lite?

Hei spreke leser! Håper året har startet på beste måten for deg! Og at eventuelle nyttårsforsetter går som planlagt! Jeg vil i dette innlegget ta opp noe som er viktig og relevant spesielt nå i januar......

I januar har mange av oss et nyttårsforsett om å bli slankere, vi trener mer og spiser sunnere. Dag etter dag, uke etter uke trener vi til melkesyra tar oss og knasker på gulrøtter. Dessverre kommer ikke de ønskede resultatene raskt nok, og i håp om å sette fart på prosessen trener vi enda mer, og spiser enda mindre?..og enda mer og enda mindre?. Til slutt spiser vi så lite, at vi orker ikke å trene og merker labert energinivå og lite overskudd både på jobb, skole, hjemme og fritid.

Et kritisk lavt matinntak har uheldige konsekvenser på kroppen vår over lengre tid. Hva skjer med kroppen din når den ikke får tilstrekkelig med næringsstoffer?

MUSKLENE: I mangel på energi fra mat, og spesielt karbohydrater, vil kroppen først tære på musklenes egne karbohydratlagre og lagret fett, og deretter bryte ned muskler for å få tak i energi. Det kan føre til at du mister muskelmasse, og at det blir vanskeligere å prestere ved høy intensitet eller over lengre tid på trening.

HUMØR: For lavt matinntak kan påvirke energinivået og dermed også humøret. Når du får i deg for lite mat eller det har gått en del timer siden siste måltid, synker både blodsukkeret, energinivået og humøret ? man kan bli HANGRY. Man blir trøtt og sliten, ufokusert og mister evnen til å ta raske beslutninger.

FORDØYELSE: Fordøyelsen fungerer som regel normalt så lenge man spiser mat. Det som derimot er viktig å tenke på er sammensetningen av de ulike næringsstoffene i maten, for det spiller en rolle for opptak tarmfunksjon. Får du i deg f.eks for lite fett, kan det ha en negativ innvirkning på absorpsjon av de fettløselige vitaminene A, D, E og K.

BEINBYGNING: En sterk beinbygning er avhengig av at vi spiser tilstrekkelig med mat for å holde seg sterk. Et lavt matinntak over tid kan føre til redusert beintetthet og dermed økt risiko for beinbrudd. Et variert kosthold med tilstrekkelig energi, kombinert med fysisk aktivitet er den beste måten for å få et sterkt skjelett.

FORBRENNING: Etter en lengre periode med lavt matinntak går kroppen inn i såkalt «spareblussmodus». Kroppen bruker mindre energi enn vanlig på å utføre de samme oppgavene, og kroppens termostat skrus ned slik at du bruker mindre energi på å produsere varme. Kroppen bruker og mindre energi på å vedlikeholde det stadiet du er på nå, noe som ofte kan være en av grunnene til at folk sliter med å gå ned i vekt selv om de spiser mindre.

IMMUNFORSVARET: Hvis du spiser for lite over tid, øker det vi kaller det «oksidative stresset» i cellene våre, samtidig som kapasiteten vår for å håndtere dette stresset svekkes. Det fører til at immunforsvaret ditt blir svakere og du blir mer utsatt for sykdom.

HORMONER: Når du får i deg for lite energi kan du få en endring i hormonnivåene i kroppen, spesielt de hormonene som styrer appetitten din og du får økt sultfølelse. I tillegg kan du oppleve en nedgang i østrogen og testosteron i kroppen. Sistnevnte kan føre til ustabil eller fraværende menstruasjon hos kvinner og over lengre tid kan det også påvirke fruktbarheten hos både menn og kvinner.

 

Hvordan gå ned i vekt på en sunn og fornuftig måte?

For en optimal fettforbrenning når du vil ned i fettprosent, er det best å bare ha et lite kaloriunderskudd, slik at kroppen fungerer som den skal samtidig som du brenner fett. Et anbefalt kalorikutt er rundt 500 kcal fra ditt daglige energibehov (som varierer fra person til person!). Et lite kalorikutt fører til langsom vektreduksjon der du mister mest fettmasse og lite muskelmasse. Kalorikuttet kombinert med styrketrening gjør at du bevarer mest mulig av muskelmassen og har en bedre kroppssammensetning.

 

Hvordan veit du om kostholdet ditt funker?

  • Du føler deg mett etter måltidene
  • Du har mer energi
  • Du sover bedre
  • Klærne dine sitter bedre eller løsere
  • Du har bedre humør
  • Du blir sterkere og har bedre utholdenhet
  • Det føles mer som livsstil enn diett 

 

Håper dette var informativt og nyttig innlegg for deg!

Xoxo <3

#treningsblogg #trening #fitnessblogg #fitness #styrketrening #mat #matinntak #kosthold #ernæring #spiseforlite #matforåprestere #pt #personligtrener #personligtrening #ptjessica 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ptjessica

ptjessica

27, Eidsberg

Hei og velkommen til min blogg! Jeg heter Jessica, er 27 år og bor i Mysen. Jeg er utdannet PT gjennom NIAK, og jobber nå på TEAM PT i Askim. Høsten 2015 begynner på Norges Helsehøyskole i Oslo for å ta en bachelor i Fysisk Aktivitet og Ernæring. Jeg blogger om trening, mat, hverdagen som student på NHCK og som PT. Er du interessert eller lurer på noe? Kontakt meg på epost: jessica@teampt.no

Kategorier

Arkiv