hits

DIETT - hva de ulike diettene har tilfelles og hvorfor de virker

Hei spreke leser💖

 

Jeg fr stadig sprsml om diett og hvilken som funker best. Fr glutenfritt brd meg ned i vekt? og jeg m ned 5kg innen 2 uker, skal jeg kutte ut pasta, potet og ris?... Nettopp dette temaet tok jeg opp p frste veiledningen i kostholdsgruppen forrige uke. 

Det finnes mange ulike dietter der ute, Paleo, Atkins, Raw Food, 5:2 dietten. Listen over dietter er lang, og det kommer stadig nye dietter folk kaster seg over. Om de funker eller ikke, er veldig individuelt. Lavkarbo kan helt fint funke for deg, men kanskje ikke for meg. Hvis du har gtt p en diett og oppndde nskede resultater, s var det ikke fordi de har en magisk lsning, men fordi den baserer seg p de samme prinsippene alle diettene gjr. That`s why they work!

Disse prinsippene er

  • restriksjon av matinntak
  • kutte ut matvaregrupper
  • skape et kaloriunderskudd

Nr man gr p en diett, s er det 

  1. Du blir generelt mer bevisst p hva du spiser, uansett om mlet ditt er g ned i vekt, bygge muskelmasse eller spise mer nringsrikt
  2. Du fokuserer mer p kvaliteten p rvarene. Du velger mat som er mindre bearbeidet, og som inneholder mer proteiner, mer av det sunne fettet, mindre sukker, mindre salt og mindre mettet fett.
  3. Ved bli mer bevisst p hva du spiser, forbedrer du automatisk vanninntak, nringsinntak som vitaminer, mineraler, proteiner og det sunne fettet. De gode matvanene dannes av seg selv.
  4. Det bidrar til at du fr bedre mltidsrytme og fordeling av mltider utover hele dagen. Dette frer igjen til at du har bedre kontroll p appetitten, unngr ulvehunger, cravings, og sprekker.
  5. Sunne matvaner frer til at man danner andre sunne vaner, som bevege seg mer, sove bedre, stresse mindre = sunnere livsstil!

 

Den beste dietten er den du klarer holde over tid, og som dekker kroppens behov for nringsstoffer, ikke har et for stort kaloriunderskudd, er variert og du trives med😊

Xoxo Jess💖

#treningsblogg #trening #treningsmotivasjon #treningsinspirasjon #kosthold #ernring #kostholdsveiledning #mat #matglede #sunn #suntoggodt #diett #kalorier #pt #personligtrener #ptjessica 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ptjessica

ptjessica

27, Eidsberg

Hei og velkommen til min blogg! Jeg heter Jessica, er 27 r og bor i Mysen. Jeg er utdannet PT gjennom NIAK, og jobber n p TEAM PT i Askim. Hsten 2015 begynner p Norges Helsehyskole i Oslo for ta en bachelor i Fysisk Aktivitet og Ernring. Jeg blogger om trening, mat, hverdagen som student p NHCK og som PT. Er du interessert eller lurer p noe? Kontakt meg p epost: jessica@teampt.no

Kategorier

Arkiv