hits

Hva er "sunnest" å spise av smågodt?

Hei spreke leser!

Det har vært stille fra meg de siste ukene. Jeg er nå i sluttspurten av skrivingen av bacheloroppgaven min, så det tar all tid og fokus hos meg om dagen. Og er jeg ikke på skolen og skriver, jobber jeg og prøver å skvise inn litt tid til egentrening og sosialt med venner. Det er intenst akkurat nå, men snart skal oppgaven leveres inn og jeg gleder meg til å senke skuldrene, nyte mer fritid og kommende praksis!

Så over til temaet i dagens innlegg!

Jeg fikk spørsmål av en kunde av meg: "Hva er "sunnest" å spise av sjokolade og vingummi?". Et utrolig godt spørsmål, for det har jeg faktisk aldri tenkt på! Det måtte jeg undersøke nærmere ;-) 

Hva inneholder de forskjellige typene godteri?

SJOKOLADE: Sjokkis inneholder ofte melk, soya, mye sukker, og mettet fett. Sjokolade med mer enn 70% kakao inneholder mye mer antioksidanter enn melkesjokolade, men også mye energi. Den mørkeste sjokoladen inneholder mer fett enn melksjokolade, og melkesjokolade inneholder mer sukker. 100 gram 70% mørk sjokolade inneholder 590 kcal. 100 gram melkesjokolade inneholder 550 kcal.

VINGUMMI: Er du opptatt av og teller kalorier, kan lakris og vingummi være et bedre valg. Lakris og vingummi inneholder for det meste sukker, men inneholder likevel mindre kalorier og fett enn sjokolade. 1 bit sjokolade blir fort 35-50 kcal (kcal avhengig av type sjokolade) mens f.eks en krokodille eller fersken er 22 kcal. 

Noe forskjell er det mellom sjokolade og vingummi, men jeg vil ikke si at den ene tingen er sunnere enn den andre. Begge typene er svært energitette (dvs inneholder mye energi per 100 gram) og gir kroppen "tomme kalorier" uten andre næringsstoffer som vitaminer og mineraler. 

Dermed kan man like gjerne spise begge delene når man først unner seg litt smågodt. Hvordan? MENGDEKONTROLL!

Et godt balansert kosthold gir rom for å kunne unne seg «junk food», godteri, snacks og brus en gang i blant. En god regel å forholde seg til er 80/20 regelen ? 80% av kostholdet ditt består av sunne og næringsrike måltider, og resterende 20% kan være av favoritt «søppelmaten» og snacks?n. Dermed kan du uten dårlig samvittighet være med på bursdager og andre hyggelige sammenkomster, delta på sosiale happenings som kino eller fest, eller kose deg på lørdag. Mengdekontroll kan man gjøre på følgende måter ved å loggføre matinntak på MyFitnessPal (eller lignende), matplan der det er forhåndsbestemt mengde og type godis og snacks, eller at du alltid tar bare halvparten av hva du vanligvis ville ha gjort. 

Håper dette var nyttig lesing for dere!

Xoxo Jess <3 

 

#treningsblogg #trening #treningsblogg #sunnlivvstil #livsstil #livsstilsendring #sunnere #mat #kosthold #ernæring #lørdagsgodt #godteri #smågodt #helgekos #kalorier #kostholdsveiledning #personligtrener #ptjessica #pt #teamptaskim 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ptjessica

ptjessica

28, Eidsberg

Hei og velkommen til min blogg! Jeg heter Jessica, er 27 år og bor i Mysen. Jeg er utdannet PT gjennom NIAK, og jobber nå på TEAM PT i Askim. Høsten 2015 begynner på Norges Helsehøyskole i Oslo for å ta en bachelor i Fysisk Aktivitet og Ernæring. Jeg blogger om trening, mat, hverdagen som student på NHCK og som PT. Er du interessert eller lurer på noe? Kontakt meg på epost: jessica@teampt.no

Kategorier

Arkiv